Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.02.2011 12:53 - Ако не беше тя...
Автор: yotovava Категория: Изкуство   
Прочетен: 11988 Коментари: 29 Гласове:
50


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Мерсия Макдермот  е британска историчка и писателка, чуждестранен член на БАН от 1987 г. и доктор хонорис кауза на СУ от 2007 г.

Ражда се в семейството на хирург и учителка. През 1948 г. завършва руска филология в Оксфордския университет. През лятото на 1947 г. с група английски студенти отива на бригада в бивша Югославия, където за първи път установява контакти с българи, сред които и поетът Павел Матев.

През 1947 г. Мерсия за пръв път гостува в България, на тържество в бригадирския лагер „Дивотино“, на ЖП линията Перник - Волуяк. През 1948 г. се връща, вече за да участва в Международната младежка бригада на язовир „Георги Димитров“, днес „Копринка“. Там се запознава с Александър Макдермот, за когото се венчава веднага след прибирането си в Англия. През 1952 г. се ражда дъщеря им Александра Макдермот, понастоящем доктор по атомна физика.

От 1962 до 1989 г. с кратки прекъсвания, общественичката живее и твори в България. През 1963-1979 г. преподава в Английската гимназия в София. След това (до 1989 г.) води курс по „Национално-освободителното движение в Македония“ към Историческия факултет на Софийския университет.

Дълги години писателката е председателка на Англо-българското дружество със седалище в Лондон. Тя, също така, е почетен гражданин е на Карлово и Благоевград и носител на високите държавни отличия – Ордена на розата, ордена „Кирил и Методий“ и ордена „Мадарски конник“.

Творчество

A History of Bulgaria 1393–1885, Allen and Unwin, 1962

През 1962 г. Марсия Макдермот пише първата книга на английски по обща история на България, която обхваща събитията в периода 1392–1885 година.

The Apostle of Freedom (A portrait of Vasil Levsky against a background of nineteenth-century Bulgaria), Allen and Unwin, 1967

Втората ѝ и най-известна книга, свързана с България, е за Левски, „Апостолът на свободата“, посветена „на българския народ, който ми даде повече, отколкото мога да му се отблагодаря“, преведена на български от Иван Градинаров през 1970 г. и преиздавана неколкократно.

Freedom or Death (the life of Gotsй Delchev), Journeyman Press, 1978

През 1978 г. излиза изследването ѝ за Гоце Делчев, „Свобода или смърт“, с което тя става доктор на историческите науки.

For Freedom and Perfection (the life of Yanй Sandansky), Journeyman Press, 1988

Следва трудът ѝ за Яне Сандански, „За свобода и съвършенство“, Наука и Изкуство, 1987 - преведен от Веселин Измирлиев.

Bulgarian Folk Customs, Jessica Kingsley Publishers, 1998

В края на 20 век Мерсия Макдермот издава „Български народни обичаи“, в която обяснява популярно религиозни, семейно-битови, трудови и други празници и ритуали, включително народни музикални инструменти, вярвания, суеверия и прочее.





Гласувай:
86



1. svetislav - Валя,
19.02.2011 12:59
дали припозналите се в Азис ще се сетят на кого дължим тази памет?
цитирай
2. galenav - Благодаря за този постинг, Вал! ...
19.02.2011 12:59
Благодаря за този постинг, Вал! Много има да учим от другите за самите себе си!
цитирай
3. yotovava - Оооо, много лесно е да сме патриоти сега, много лесно :)))))))))))))))))))))))
19.02.2011 13:00
svetislav написа:
дали припозналите се в Азис ще се сетят на кого дължим тази памет?

цитирай
4. yotovava - Точно, Гал, а иначе сме първи... по патриотизъм...
19.02.2011 13:02
galenav написа:
Благодаря за този постинг, Вал! Много има да учим от другите за самите себе си!


Как го беше казал Ботев

Пием, пеем буйни песни
и се зъбим на тирана,
механите нам са тесни
крещим - Хайде на Балкана!

Крещим, но щом изтрезнеем,
забравяме думи, клетви,
и немеем и се смеем
пред народни свети жертви!
цитирай
5. анонимен - дали сме И доста.
19.02.2011 13:02
и какво ако не беше тя?
цитирай
6. анонимен - От Уики всеки може да препише!
19.02.2011 13:11
Линк към енциклопедията би бил достатъчен.
цитирай
7. deleted-4udovi6teto - Браво за постинга!
19.02.2011 13:12
Свята е тази книга - „Апостолът на свободата“, дано повече хора я прочетат!
Благодаря, Валя.
Чу
цитирай
8. yotovava - Анонимен, на теб ли да обяснявам,
19.02.2011 13:25
анонимен написа:
и какво ако не беше тя?

изброй ми на пръсти колко са изследователите на Левски до нейната книга, ти знаеш ли?
цитирай
9. yotovava - Да беше си направил труда.
19.02.2011 13:27
анонимен написа:
Линк към енциклопедията би бил достатъчен.

цитирай
10. yotovava - Проблемът, Чу, е, че светите имена в нашата история обикновено други ни ги показват.
19.02.2011 13:28
4udovi6teto написа:
Свята е тази книга - „Апостолът на свободата“, дано повече хора я прочетат!
Благодаря, Валя.
Чу

цитирай
11. petgen - Достойно припомняне на знайни и...
19.02.2011 13:42
Достойно припомняне на знайни истини!!
цитирай
12. yotovava - Ако можем да ги оценим правилно и да преструктурираме поведението си, може би много неща няма да са такива, както днес.
19.02.2011 13:45
petgen написа:
Достойно припомняне на знайни истини!!

цитирай
13. yotovava - Скъпа, имаме разминаване в ценностите, имаш лична поща, пиши му, не мърси блога ми. Остани си с Азис, момиче.
19.02.2011 17:06
shtrakalka написа:
Предай на Балери Станков, че Азис пее чалга, а той я пише.
И ще стане известен на всички тогава, когато Азис му посвети песен. Такава, каъвто е твоят колаж и стихотворението на Ч.


Валери Станков е известен още отрпеди 20 години, извинявай, аз знам за него оттогава. Ако ти не си го чувала или чела, проблемът е твой. Вероятно и на твоите учители.
цитирай
14. vladun - Поздрави!
19.02.2011 17:11
Поздрави за публикацията, Вал!:)
цитирай
15. yotovava - Благодаря ти, поете, добре дошъл!
19.02.2011 17:12
vladun написа:
Поздрави за публикацията, Вал!:)

цитирай
16. yotovava - Да, известен е, а представа нямаш колко са се опитвали да омаловажат делото му - по политически причини.
19.02.2011 17:14
shtrakalka написа:
е известен от много по 20 години, Йотова. Известен и на такива като мен и моите учители. И това, което правите е гавра.
Дано децата ви не го видят!

цитирай
17. bizcocho - Станков няма нужда от Азис , за да стане изтестен! Неговите стихове са песни на качествени певци, а не чалгаджии
19.02.2011 21:55
shtrakalka написа:
Предай на Валери Станков, че Азис пее чалга, а той я пише.
И ще стане известен на всички тогава, когато Азис му посвети песен. Такава, какъвто е твоят колаж и неговото стихотворение.


Станков няма нужда от Азис , за да стане изтестен! Неговите стихове са песни на качествени певци, а не чалгаджии! Нима не знаехте? Или тази музика не попада в предпочитанията ви?
цитирай
18. yotovava - Проблемът, мила, е, че всеки кръжи около себе си или собствения си кръжец,
19.02.2011 22:13
без да познава големите имена в българската литература. От раз мога да изброя мастити поети и бас ловя, че пишещите събратя просто никога не са ги чували, защото не са ЧЕЛИ, просто не са ЧЕЛИ.
цитирай
19. bizcocho - Даааммм, конкретно по въпроса, с чужди думи :)))
19.02.2011 22:58
СЕЧЕНО НА КАМЪК

„Страшни времена настанаха,
всеки пише, никой не чете."
VІ в. пр. н. е. в Асирия

Живея сам - на себе си сърдит -
излишен като снегорин в Египет.
Нанизвам чепарета за сафрид
или кадя с луличката на припек.
Ракия пия с бащиния юз
или със жълта бира се наливам.
И ме е гнус - ужасно ме е гнус,
че съм такъв противен тип, противен.
Из сънищата ми дори бръмчи оса -
по-нервен от осата аз живея.
Ври в бойлера ми утринна роса
и аз насапунисвам се под нея.
И уж съм чист, и уж съм тъй красив,
и уж намерих святата си ниша,
и уж си пиша името с курсив,
ала не знам защо изобщо пиша.
Ужасно сам - натирено дете -
нима поетът стана в мен излишен?
Защото вече никой не чете.
Защото всеки пише,
пише,
пише.

В. Станков

/това е относно коментар номер 20/
цитирай
20. bukvite - Мислех, че темата е за Левски
20.02.2011 03:22
а не за възхвала на В. Станков.
Малко факти - книгата на Мърша Макдермот, както е правилното и име е най-изкривената книга за Левски, писана някога.
Има няколко имена, за които за съжаление и досега е забранено да се пише. Левски и Ботев са две от тях.
Яна Язова се опита да напише роман за Левски и я убиха.
Та не четете тази книга, това не е Васил Иванов Кунчев, не е Апостолът. Това е образът, който комунистическата власт искаше да представи като Левски.
Защо никой не си зададе въпроса, как така никой българин не написа книга за Левски, а пуснаха една мома англичанка до архивите.
П.С. Ботев, който сте цитирали в друг постинг има 27 стихотворения, Станков има 28 /засега/ стихосбирки. Приликите свършват до тук..
цитирай
21. bukvite - Станков няма нужда от Азис, за да ...
20.02.2011 03:26
Станков няма нужда от Азис , за да стане изтестен! Неговите стихове са песни на качествени певци, а не чалгаджии! Нима не знаехте? Или тази музика не попада в предпочитанията ви?

Честно казано, въпреки че се вра в тия среди и слушам такава музика, знам за една единствена песен по текст на В. Станков - Главната улица, изпълнявана от Гриша Трифонов и с пооправен текст от него, за да става за пеене.
С удоволствие бих чул други песни по негови текстове, моля посочете ми няколко.
цитирай
22. yotovava - Скъпи, Букви!
20.02.2011 07:42
Каква чест!
Вие блогувате!
Вие ме четете!

Вие ЧЕТЕТЕ. Браво на вас! Продължавайте все така и може да се доразвиете до следващото стъпало - думичка, израз, словосъчетание!
Интересен похват, да четете коментарите и да коментирате, а относно постинга да го прехвърлите надве-натри
цитирай
23. dolsineq - Чела съм романа за Левски от Макд...
20.02.2011 08:31
Чела съм романа за Левски от Макдермот, но сега се запознавам и с биографията й. Благодаря за информацията.
цитирай
24. rpatel - Чудех се аз защо името и ми звучи п...
20.02.2011 10:26
Чудех се аз защо името и ми звучи познато и чак като се зачетох сесетих защо. Ами аз съм чела част от трудовете и за изпит. Интересни са и дават малко по-различна гледна точка от тази с която сме свикнали, все пак жената макар и почитател на България гледа нещата "отстрани", а не "отвътре" както правят повечето български историци. И това е нормално, защото при нея нещата са без толкова много емоции. Както и да е. Не е мястото тук да пиша на дълго и на широко за трудовете и. Във всеки случай на мен ми бяха интересни. Поздрави!
цитирай
25. yotovava - Това е само припомняне за нейния труд, а иначе, сигурна съм, ще намериш много по-обширни и задълбочени материали. Успех :)))))))))))))))
20.02.2011 10:42
dolsineq написа:
Чела съм романа за Левски от Макдермот, но сега се запознавам и с биографията й. Благодаря за информацията.

цитирай
26. yotovava - Бях дете, когато нашумя името й. Основното беше, че чужденец е написал книга за Левски. Сега, какви са били предпоставките и вероятно свободите това да стане, е
20.02.2011 10:43
rpatel написа:
Чудех се аз защо името и ми звучи познато и чак като се зачетох сесетих защо. Ами аз съм чела част от трудовете и за изпит. Интересни са и дават малко по-различна гледна точка от тази с която сме свикнали, все пак жената макар и почитател на България гледа нещата "отстрани", а не "отвътре" както правят повечето български историци. И това е нормално, защото при нея нещата са без толкова много емоции. Както и да е. Не е мястото тук да пиша на дълго и на широко за трудовете и. Във всеки случай на мен ми бяха интересни. Поздрави!


друга тема и вероятно тепърва ще търсим истината.
цитирай
27. vedrina - !!!
20.02.2011 12:27
Изключително заинтригуващо, интересно!!!
цитирай
28. gita969 - Ей, странно нещо
20.02.2011 13:33
сме това българите.Все ще намерим за какво да се закачим. Писала жената,събирала материали,анализирала,посветила време и усилия да ни опознае света. Сега защо пък точно тя.. от напълно лични наблюдения мога да кажа,че за чужденците ние сме чудо на света. Имам къща в Копривщица и към нашата архитектура,история и бит те се отнасят с нескрито възхищение.Та на "Излел е Дельо хайдутим" им потичат сълзи от очите,когато им я превеждам. Едни италианци ми дойдоха на гости за по дълго и направо заинвестираха в района.И за да бъда и обективна харесват и чалгата.Но това сме ние - полюси. В ръката си държите мишка, а не дистанционно. Ако не ви харесва- следващия канал. За това,моля с повече уважение към творчеството и мнението на другите. Толерантност!
Благодаря ти Валя.
цитирай
29. анонимен - ...или тя !
24.02.2011 00:43
Щеше да бъде някоя друга Врана :))))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: yotovava
Категория: Изкуство
Прочетен: 5209065
Постинги: 1288
Коментари: 21789
Гласове: 43520
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол